Boracay dag 1

I onsdags morse bar det iväg mot den lilla paradisön Boracay som var målet för våran semester. Efter att ha stigit upp i ottan så tog vi PAL express flyget från Manila till Kalibo på ön Aklan. Flyget tog bara en timme och var egentligen a piece of cake förutom turbulens precis innan vi skulle landa, det kom några ordentliga luftgropar och det kändes snarare som om man åkte berg- och dalbana! Roades av att betrakta alla små filipino tjejer med som satt och borstade sina hår och sminkade sig under den timmen vi flög.

Efter att ha anlänt till Kalibos minimala flygplats så haffade vi en van tillsammans med några småtjejer och hade turen/oturen att få en helgalen chaufför som gasade till det rasade, hade informella lopp med andra förare, släppte ratten för att döda myggor och skrattade åt småtjejerna. Andy hade den stora turen att få sitta på ett provisoriskt säte ovanpå växellådan och jag satt tryckt mot en fönsterruta. Nästan två timmars resa där man fick se en massa småbyar och fantastiskt imponerande natur överallt.  Så kom vi fram till Caticlan där den pyttelilla jetty ferryn skulle ta oss över havet till slutdestinationen Boracay. Vattnet var oroligt så  det blev en kort men intensiv båtfärd. Det tog bara en dryg kvart men när horisonten försvinner i fönstret så är man inte så kaxig längre...
Så var vi ÄNTLIGEN framme, två dagar senare. Boracay Island. Vid färjeläget väntade tuktuk liknande tricycles så vi stuvade in oss i två stycken med våra resväskor och sista etappen till hotellet var några minuter till fots.

Surfside resort and spa! En klart positiv överraskning jämfört med skräckhotellet i Manila. Resorten ligger vid Station 3 på White Beach och utgör hotell, Nagisa café och restaurant samt Yasuragi Spa. Vi ser havet från våran terass och det är bara några meter ner till det turkosa vattnet. Boracay delas in i de tre båtstationerna, alltså Station 1, 2 & 3. Vi bor vid den lugnare delen som inte är så trafikerad och stranden är nästan öde för det mesta. Det löper en strandpromenad längs med hela White Beach och det tar ungefär 15 min mellan varje station om man går i makligt tempo.

Vädret var sådär första dagen, det blåste en massa men vi svidade om och såg oss omkring

Vattnet var precis så blått som jag föreställt mig men vågorna gick höga till följd av blåsten så jag avfärdade tanken på ett dopp den eftermiddagen utan nöjde mig med att betrakta det

Perfekt väder för kitesurfing dock så där var några förmågor ute och cruisade på vågorna

Istället gick vi så småningom in och åt middag med utsikt över vattnet och stranden

Och följde upp det med drinkprovning och häng under trevliga former tills det var dags att avsluta den första dagen på ön och lägga oss i de sköna japanska sängarna.